Direktlänk till inlägg 23 december 2012

" Inte alla barn vill ha en Ipad "

Av jennahs - 23 december 2012 17:17

Värt att tänka på, OCH skänka en slant till majblomman för dom som kan göra det.

 

(text och bild från aftonbladet)


  

 


Det finns barn som bara vill ha en varm overall i julklapp.

Eller ett par glasögon så de slipper ha ont i huvudet i skolan varje dag.

”Alla kompisar frågar vad de fått i julklapp och i år vill jag att de ska vara stolta när de berättar”, skriver en tvåbarnsmamma till organisationen Majblomman.

Enligt Rädda barnens Barn­fattigdomsrapport lever i dag 242 000 barn i familjer med så små marginaler och så svag ekonomi att de kallas fattiga.


Inga utsvävningar

Det handlar inte om en kvarts miljon barn som svälter eller bor på gatan.

Utan om barn som kanske inte alltid kan räkna med nya, varma kläder, att kunna gå på bio eller bowla med vännerna efter skolan.

I morgon är det julafton och då brukar fattigdomen bli extra tydlig. Efter lovet jämför barnen julklappar med varandra. ”Vad fick du?”, ”Hur många köttbullar orkade du äta?”, ”Vart åkte ni någonstans?”


Till Majblommans riksförbund, Sveriges största barnhjälpsorganisation, strömmar varje år tusentals önskningar in från föräldrar och barn som behöver bidrag till julen.

Enligt Lena Holm, general­sekreterare på Majblomman, kommer breven dels från familjer som lever på socialbidrag, dels från dem som inte får det att gå runt varje månad. Och det handlar inte om pengar till en Ipad eller en solresa.

– De handlar ofta om att man vill köpa vinterkläder och vinterstövlar till barnen, inte om några utsvävningar, säger hon.


Mångas verklighet

En skolsköterska som jobbar för Majblomman berättar att det är svårt att få barnen att erkänna hur familjen har det. Men att man ser det på dem, barnen som kommer till skolan i regnjacka och för tunna skor mitt i vintern, eller som sitter längst fram i klassrummet och kisar för att deras familj inte har råd med glasögon.

– Man kanske inte vill tänka på att det finns människor som har det så här i Sverige, kanske vill man framförallt inte tänka på det under jul, men det här är tyvärr verkligheten för väldigt många, säger Lena Holm.

Fotnot: Vill du stödja Majblomman? Skänk en gåva till Plusgiro: 90 1907-6 eller läs mer på www.majblomman.se

 

 

 

 

 

 

 

 


Majblommans julönskningar förra året


Jag Vill ge min dotter en pippitröja


”Jag är ensamstående mamma. Vi är väldigt isolerade för att vi inte har några släktingar. Vi firar julen ensamma, därför vill jag ge min dotter en extra fin julklapp och köpa en pippitröja. Det skulle göra henne glad att få. Vi ska fira en riktig jul och göra roliga saker tillsammans. Jag får inget studiebidrag i december månad.”


vill att mina barn ska vara stolta


”I år skulle jag vilja ge mina flickor en RIKTIG jul med RIKTIGA julklappar och se ett stort leende fråndem, inte det påklistrade leendet med besviken blick. Alla kompisar frågar vad de fått i julklapp och i år vill jag att de ska vara stolta när de berättar.”


Han saknar sin pappa


”Min sons pappa dog i cancer för två år sedan. Det är sorgligt för honom och det blir tydligt när julen kommer. Han saknar sin pappa och jag har inte ekonomiska möjligheter att göra något fint i jul. Han önskar sig vinter­stövlar i julklapp och jag vet att han också önskar sig en dator men det säger han inte till mig.”


slipper titta på

”Min son önskar sig skridskor i julklapp. Hans vänner ska åka skridskor här på jullovet för de har öppet i ishallen. Då kan han vara med och slipper sitta och titta på när de andra har skoj. Jag studerar och har jätteknapert och ingen som kan hjälpa mig.”

pappa i fängelse

”NN bor hemma med sin mamma, ensamstående sen 96. Pappa sitter i fängelse. Jag arbetar och vi försöker ha en bra situation. Vi ansöker om pengar för att han vill så gärna prova på att åka skidor. Han får följa med en kompis familj till Idre.”

varma vinterkläder

”Vi söker ett bidrag för mössa, vantar, overall, stövlar och varma vinterkläder”

Pengar till doppresent

”Mina tvillingar är 7 år och har inte träffat sin storasyster på 2 år. Hon bor i Dalarna och nu ska hon döpa sitt barn (mitt barnbarn) efter julen. Det skulle vara så underbart om vi kunde åka och hälsa på dem i jul och stanna på dopet. Min ekonomi tillåter inte det så vi söker pengar till resa, julklappar och doppresent.”

min son retas i skolan

”Vår son började i en ny skola i höstas och de andra barnen är taskiga och retar honom för att han alltid har samma kläder. Han har ont i huvet varje dag. Vi skulle kunna köpa lite fina kläder till honom i julklapp och göra något roligt tillsammans i familj­en så han får en glad upplevelse.”

vinterkläder

”Jag går en utbildning och har lite pengar och kan tyvärr inte ge mina två pojkar så mycket. Pengarna som vi söker om ska gå till vinterkläder och kanske julklappar om det räcker. Jag skulle vilja ge mina båda barn bävernylonoveraller i julklapp.”

känner sig utanför

”Möjligheten att få vinterkläder, skor och kunna delta i fritidsaktiviteter med vänner skulle göra mina barn väldigt lyckliga. Det blir bra julklappar som varar länge. Min son känner sig utanför eftersom jag inte har möjlighet att ge honom detta.”

resa bort på lovet

”Ett bidrag skulle innebära mycket, mycket för min pojk. Tex att vi kan fira en riktig jul tillsammans och att han skulle kunna lägga undan lite pengar till sportlovet och kanske åka någonstans inom Sverige och inte bara vara hemma.”

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jennahs - 9 december 2019 07:07

... lyssnade på en podd där serien "EXIT" nämndes och när vi leta nya serie att se så kollade vi upp den, men asså, jag är helt fast!. Älskar detta. Den här serien är norsk/talande mest (svensk med) handlar om FINANSeliten i norge och inblick i deras...

Av jennahs - 6 december 2019 06:06

Men hey! godmorgon?   Jag pallar inte ens somna om efter att ha vaknat 5.30 av att "D" hysteriskt skrattar i sömnen detta händer nästan varje natt.  Hur kan man inte vakna av att skratta så högt?.   Har googlat runt lite och vad hittar jag ? ...

Av jennahs - 7 oktober 2019 06:59

Godmorgon.   Har sovit hyffsat inatt. Men helgen har vart sådär, jag påverkas lätt utav dåliga besked och ett sådant fick jag senast i fredags tänkte skriva om det nästa gång för jag vill få lite svar. Livet är ibland ole-dole-doff har jag märkt ...

Av jennahs - 7 september 2019 08:20

Godmorgon.   Första natten jag sovit någlunda och inte 3-4h sammanlagt. Förkylning inne på 3e veckan och med det huvudvärk som inte ens värktabletter kan hjälpa. Jag är helt förstörd kan seriöst inte minnas när jag var så dålig och så länge senas...

Av jennahs - 31 augusti 2019 06:51

Jaha, då blev man förkyld eller de har jag vart en vecka nu fifan har glömt hur jobbigt de verkligen är, det var år sedan jag var såhär tvär förkyld men tack och lov har jag inte haft feber åtminstonde inte hög feber. Verkar som "D" börjar känna av f...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gäsbok


Ovido - Quiz & Flashcards