Alla inlägg den 17 mars 2014

Av jennahs - 17 mars 2014 08:11


 


Bryter nu tystnaden.

Flappy Bird är appen som på bara några dagar orsakade en internationell masshysteri i mobilvärlden. Spelet uppgavs vara "lika beroendeframkallande som crack" och från världens alla hörn strömmade rapporter in om användare som slagit sönder sina mobiler i ren frustration över missade poäng.

För skaparen Dong Nguyen kom framgången som en chock. Plötsligt hade spelet förvandlats till en enorm kassako som genererade över 50 000 dollar - dagligen. Och sedan, utan förvarning, försvann det.

– Jag orkar inte mer, skrev Nguyen i en tweet som retweetades över 145 000 gånger.

På nätet gick debatten varm om anledningen bakom det drastiska beslutet. Det spekulerades att han tagit sitt eget liv – eller stämts av Nintendo för plagiat. App Store och Google Play svämmade över av hastigt producerade kopior, så till den grad att man tvingades förbjuda nya appar med ordet "Flappy" i titeln.


Nu, drygt en månad efter att spelet plockades ner, talar Nguyen ut för första gången. I en intervju med Rolling Stones berättar han hur han dödshotades och anklagades för att förstöra människors liv. Utanför huset där han bodde med sina föräldrar lurade paparazzifotografer konstant och han kunde varken äta eller sova.

– Jag ville bara göra något roligt att dela med andra människor. Jag kunde inte förutspå hur stort Flappy Bird skulle bli, berättar han i intervjun.

I dag mår han bättre. Nguyen säger att han kände "lättnad" när Flappy Bird gick offline.

– Jag kan aldrig få tillbaka mitt gamla liv. Men jag är okej nu.

Trots vedermödorna kan Nguyen tänka sig att ge sina fans en andra chans och publicera spelet på nytt – men inte utan en ny varningstext; "Snälla ta en paus".




Hann ni testa Flappy bird?

ett tålamods spel av dess like! :)




Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gäsbok


Ovido - Quiz & Flashcards