Alla inlägg under juni 2015

Av jennahs - 21 juni 2015 18:18
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 19 juni 2015 09:08

En bra text att starta med, mkt logiskt tänkande.


"Så stärker du barnets självkänsla"

Kärlek

Visa barnet dagligen, i både ord och handling, att du älskar det. Barn måste få känna att de är värda att älskas. När de känner sig accepterade, respekterade och älskade av de viktigaste människorna i deras liv, känner de sig också bekväma, säkra och trygga med andra. Barn som är trygga är mindre rädda för att prova nya saker och för att göra misstag. Berätta för barnet att du älskar det oavsett vad det säger eller gör – kärleken är villkorslös. Klappa, krama och gosa med barnet ofta.

Uppmärksamhet

Ge barnet uppmärksamhet och spendera tid med det. Du skulle säkert också undra över ditt eget värde om din partner eller dina arbetskamrater ignorerade dig. Prata med ditt barn och lyssna på barnet när det pratar. Intressera dig för barnets behov och önskningar (även om du inte kan uppfylla dem). Undvik att säga att du är upptagen hela tiden.

Respekt

Få ditt barn att känna sig som en värdefull familjemedlem vars idéer, känslor och önskemål alltid räknas och aldrig förringas. Barn känner respekt för sig själva och andra när de lär sig att vad de gör, tycker och känner är viktigt. Visa din respekt genom att finnas till hands och genom att lyssna intresserat. Genom att respektera barnets rätt till känslor kan du lära barnet att respektera andras känslor också. Acceptera vad barnet känner även om du tycker annorlunda.

Beröm

Ge barnet beröm och uppmuntran när det gjort något bra. Ge också beröm för hur barnet är som person: ”du är en så snäll” eller ”jag tycker om att du verkligen försöker trots att det är svårt”. Undvik däremot att ge överdrivet beröm. Att okritiskt överösa barnet med superlativ får det verkliga berömmet att urvattnas.

Var en god förebild

Prata inte illa om dig själv eller andra. Tveka inte över ditt omdöme och hänge dig inte åt självdestruktivt beteende som missbruk av alkohol, rökning, droger eller överdrivet ätande. Var optimistisk och positiv.

Tänk på språket

Undvik att vara nedvärderande. Inte ens på skoj ska du säga saker som: ”du är en sån liten fegis”. Mindre barn kan ta det på högsta allvar. Ge inte heller barnet skuldkänslor genom kommentarer som exempelvis: ”vi har inte råd att åka på semester eftersom alla dina leksaker kostar så mycket pengar”.


Kritisera rätt

Kritisera beteendet istället för barnet. Överdriv inte heller genom att inleda tillsägelser med ”du gör alltid…” eller ”du gör aldrig…”. Det är orättvist och knappast sant. Kritik ska användas för att lära inte för att såra.

Undvik orättvis bestraffning

Undvik bestraffning som är elak, genant (exempelvis inför kompisar), nedvärderande (”du är ingenting”) eller skrämmande (”då lämnar vi in dig på barnavårdscentralen”).

Uppmuntran

Det är mycket viktigt att ge barnet stöd och bekräftelse. Barn som har självförtroende och tillit till sin egen förmåga kan oftare leva ett lyckligt och produktivt liv som vuxna. Lär ditt barn att inte vara rädd för att göra misstag utan att lära från dem istället och att arbeta mot mål och känna stolthet över sina framgångar. Uppmuntra dem till att ta utmaningar, beslut och ansvar. Värdesätt försök och förbättringar likväl som avslutade uppgifter.

Realistiska förväntningar

Att tvinga barnet att sluta med blöja när det inte själv är redo lär inte göra barnet torrt snabbare. Risken är istället stor för att barnet känner sig misslyckat. Ge barnen möjlighet att lyckas genom att anpassa uppgifter och mål efter deras ålder. Att misslyckas ofta är inte bra för självkänslan. Det är å andra sidan inte heller bra att ha för låga förväntningar på barnet. Försök balansera dina förväntningar i förhållande till barnets ålder och egen utveckling.

Tillhörighet

Visa stolthet över familjens traditioner, bakgrund eller etniska härkomst.

Utrymme

Uppmuntra barnet att försöka på egen hand. Barnets motivation kvävs om du hela tiden hänger över det, ger råd och assistans utan att det efterfrågas. Då kan barnet vänja sig vid att du löser alla problem och konflikter istället för att själv försöka. Förutom att motivationen försvinner så försvinner också glädjen och självförtroendet över att ha lyckats på egen hand. Lär barnet att det inte behöver vara perfekt. Låt det få göra misstag och ta lärdom av dem.

Låt barnet få ta beslut

Det är nödvändigt att tidigt lära barnet att ta beslut - det utvecklar ansvar. Valen måste dock vara begränsade och anpassade för barnets ålder. Om du frågar vad barnet vill äta till middag blir nog svaret pannkakor med glass och saft. Ge istället barnet två alternativ att välja mellan.

Stödj intressen

Uppmuntra barnet att utveckla intressen eller en hobby. Det ger barnet en känsla av oberoende, självständighet och något att vara stolt över.

Låt barnet få känna sig viktigt

Barn känner sig viktiga om de kan hjälp till hemma. Att du låter barnet hjälpa till betyder också att du litar på det. Ge barnet uppgifter som det kan klara av.

Låt det få ta tid

Små barn är nybörjare på många saker. Därför är det inte så konstigt att det ofta tar lång tid för dem att genomföra dem. Ha tålamod och ta inte över bara för att du tycker att barnet gör en sak för långsamt. Om ni har tider att passa, försök att påbörja saker i god tid. Om du har bråttom kan ett annat tips vara att göra det hela till en tävling: ”Låt oss se vem som först får på sig skorna.”




Låt barnet vara unikt

Försök att inte jämföra barnet med syskon, vänner eller dig själv som barn. Tona ned konkurrens. Fokusera på vad barnet har istället för vad det inte har. Undvik även kommentarer som ”du är vackrare än alla andra” eller ”du ritar mycket bättre än alla dina kompisar”. Det kan kännas svårt att leva upp till en sådan glorifierad bild av sig själv. Och de som verkligen tror på det kan bli odrägligt arroganta.

Var konsekvent

Om du en dag säger att barnet ska sitta vid bordet när det äter kan du inte nästa dag tillåta att det ligger i soffan och äter. Det är förvirrande för barnet. Att veta vad som förväntas och vad som är tillåtet inger trygghet och säkerhet.

Efter en konflikt

Efter en konflikt bör man sätta sig ned med barnet i knäet och berätta vad som hände och varför man grälade. Genom konflikter kan man också lära sig mycket, bland annat om olikheter. Om konflikten löstes på ett bra vis kan alla partner ha lärt sig något. Avsluta aldrig en konflikt med isande tystnad.

Var sparsam med förbuden

Ett barn som hela tiden blir tillsagt att saker är farliga eller förbjudna kan hämmas i sin utveckling. Se istället till att hemmet är barnsäkrat eller att trädgården är säker så att barnet kan utforska miljön på egen hand utan risk för att skada sig.

Hjälp barnet att förstå sina känslor

Prata om barnets känslor och ge dem namn. Om barnet kan förstå sina känslor är det större chans att det kan hantera svåra stunder.

Bra självkänsla kommer inte över en dag. Den byggs steg för steg under lång tid. Självkänslan påverkas livet igenom och kan förändras. För att inte försvaga barnets självkänsla bör du undvika att:

  • ha för höga eller för låga förväntningar
  • skrika eller kritisera barnet inför andra
  • kritisera barnet oftare än du ger det beröm och uppskattning
  • kalla det nedvärderande ord som lat, klumpig, långsam och dum
  • kalla barnet misslyckat efter ett misstag
  • överbeskydda eller inte bry dig om barnet.

Det kommer tillfällen då gnäll och skrik gör att man helt kan tappa fattningen som förälder och vill slå näven i bordet eller daska till barnet. Använd då den beprövade tekniken att räkna till 10 eller gå till ett annat rum tills du har lugnat ner dig. Att slå eller skada barnet är maktmissbruk och det kan få livslånga konsekvenser, både fysiskt och psykiskt. Dessutom är det förbjudet. Sök hjälp om har problem att hantera situationen.








Ett barn vill ha:
1. tid
2. mera tid
3. och sen lite mera tid
4. uppskattning
5. uppmärksamhet.

Av jennahs - 19 juni 2015 07:16
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 16 juni 2015 06:51
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 15 juni 2015 06:56

Godmorgon!.


Helgen svischa lite förbi och så himla trist att barnen bara sovöver en natt, dom for iväg på kryssning. Det är kanske inte så familjeärt att åka på kryssning, såvida det inte är ngt specifikt för barnen?..


När barnen kom ifredags var dom dyng svettiga främst min yngsta, jag frågade om han nyss duschat? vi for iväg och köpte linnen, ska leta tofflor också som dom kan ha i sommar, (inte foppa tofflor).


Förresten, är de någon som prövat ekologisk solskydd? hur fungerade den, och vart finns den att köpa? tänker på alla kemilkalier som är i vanlig solskydd, ska även köpa en ny deo som är mer vänlig för lymfkötlarna. (Om de ens finns?).


Hade jag haft bättre ekonomiskt ställt hade jag handlat mer ekologiskt/kravmärkt, tänkt mer på hur man kan minska alla kemikalier i saker/kläder mat osv. Jag har slängt ut plastmuggar och håller på att byta ut alla skålar i plast till glas, jag ska forska mer på såna enkla saker man kan göra som inte är så dyrt men som minskar kemikalier.


Det man kan göra som inte kostar så mkt är tex,

*Byta tvättmedel,tvål,diskmedel

*Shampo/balsam

* Byta ut all plast  till glas/stål tex som skålar, glas, osv

* Börja köpa ekologiskt/kravmärkt det finns mkt som knappt skiljer i pris, ju fler som köper kravmärkt så kommer de förändras i pris, men så länge folk väljer skitvaror så kommer skitvaror plockas in.

*Hudkrämen, deo allt hygieniskt



Jag blir alldeles förskräckt när jag läser om hur och vad allting innehåller. Ursch, hade jag haft råd hade jag börjat handla lakan och kläder till barnen i ekologiskt bomull tex. Hade jag vetat de jag vet idag, hade jag klätt barnen främst under spädbarnstiden i ekologisk bomull. Jag ser att många medvetna föräldrar väljer detta.


Det finns hur mkt som helst att lära de är som en läkarbok som aldrig tar slut. Man kan förändra med så lite igentligen. Och finns de nån som har en bra blogg lr tips på produkter så tipsa gärna en redan vilsen själ!. Haha!


Det är bra att bli påmind om det här för jag tappar de emellan åt och bara kör på .."enklaste vägen". 

Jag har mkt att lära och ändra på kan jag säga, och jag följde tidigare en blogg som heter morotsliv.com där fanns mkt fakta förr ialf och jag ser att hon lagt in ett avsnitt som jag tänkte passa på att tipsa om här som heter "söta barn".


Det handlar om inge mindre än SOCKER!. PRogrammet är finsk/svenskt och finskan är textad för er som inte förstår ett ord:)  HÄR kan ni se programmet. Jag tycker de mesta faktan är intressant att socker inte är bra vet nog dom flesta men kanske inte mer än så. Socker finns överallt. Jag tycker om att suga åt mig all sorts fakta de är intressant och lärorikt. Man kan inte vara bra på allt ellerhur :)



Jag ska se programmet själv lite senare och forska vidare på mina funderingar. Tänk att jag setat och skrivit allt de här före 8 på morgonen, haha .. morgonen är mest fylld med tankar?.











Av jennahs - 11 juni 2015 15:58

Jahapp, ibland blir det inte som man har tänkt sig och lustigt nog händer det mig lite oftare än andra.


Känns bara som hela den här dagen började fel, magen fucka ur antagligen efter 2 påsar mandariner jag tryckt på bara 2 dagar. Sedan upptäcker jag en finne i nacken (?) hur i helvete hamna den där? jag som inte kan ha utsläppt hår just idag, letar efter en tröja med huva men hittar ingen som passar mitt lila jävla hår...

Ja sådär har dagen varit enda tills jag sket i vilket och for ner på stan med Syrran, meningen var att fynda nu när de var rea på cubus. Men de blev inget.

Sist jag fynda på deras 30-40% kom jag hem med förstora byxor som jag inte fick byta (för jag haft dom nån timme på mig, varför sa jag ens det?), tossorna jag köpte var de hål i  såg en tå sticka ut .

Så kände bara att alla kråkorna sket på mig den dagen.


Så kan de vara men inte ska jag hänga läpp för de inte. Småpotatis sånt där igentligen.


Den här veckan hade jag tänkt få vissa saker gjorda och framför allt KÖPTA. Men vet ni? jag har bara impulshandlat och inte kunnat bocka av en enda grej från min lista, endå har jag rännt hela veckan och nu gäller de bara att försöka få handlingen gjord inför helgen.


Ibland blir jag trött på mig själv :) jag längtar till hösten då jag ska träffa en arbetsterapuet, jag hoppas hon kommer med massa mirakel ideer och hjälpmedel! hon kommer få ngt att bita i kan jag lova.........









Av jennahs - 9 juni 2015 15:45
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 9 juni 2015 07:07

Jag vill bara återigen slänga in en artikel till alla er som tror att man inte behöver smörja era barn!.




Föreslår åldersgräns för solarium

 
 

Politik. Regeringen föreslår en åldersgräns på 18 år för solarier. Syftet är att förebygga hudcancer, eftersom barns och ungdomars hud är känsligare för UV-strålning. Det finns ett bevisat samband mellan UV-strålning, eller ultraviolett strålning, och risken för hundcancer.

"Hudcancer är alldeles för vanligt och den cancerform som ökar mest i Sverige. Det är oerhört viktigt att vi skyddar barn och unga från onödig UV-strålning från solarier", säger klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) i ett pressmeddelande.



källa

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gäsbok


Ovido - Quiz & Flashcards