Alla inlägg den 23 maj 2016

Av jennahs - 23 maj 2016 07:31

"D" har tagit in tidningen 3 gånger i veckan och inte en enda gång har jag bläddrat, men imorse såg jag den ligga på toa golvet och tog tillfället i akt och läste lite.....


Herr Alkohol.


Tänkte saxa ur artikeln lite,


" Om du är gravid, chafför, sjuk eller ska spela match dagen efter är det okej att du är nykter. Är du alkoholist och är nykter av den anledningen så får du en dunk i ryggen och ett klämkäckt "bra jobbat kompis". Men om du vill avstå alkohol bara för att du vill, utan ursäkt, så verkar du vara konstig eller präktig.


Det är ju vi som planterar alkoholnormen.

* Helger - Alkohol

* Storhelger - alkohol

* Grillkvällar med grannar - alkohol

* Födelsedagar - alkohol

* Släktträff - alkohol

* Julfest med jobbet - alkohol

* Konferens - alkohol

* Känslor - alkohol

* Stress - alkohol

* Utan anledning - alkohol


Alkoholnormsfröet är planterat i dig för länge sedan och har under tid utvecklat en nyfiken knopp som väntar på att få slå ut i blom. När det är dags för skolavslutning,valborg eller lucia är det inte konstigt med en efterlängtad alkoholdebut.

Barn gör inte som vuxna säger, barn gör som vuxna gör. Vi har alltid varit duktiga på att supa i Sverige och hade de inte varit för nykterhetsrörelsen insatser under det senaste århundradet så hade hela landet drunknat.

Tillgängligheten ökar, butiker, öltält,caféer och nu finns det till och med glass med alkohol. Införsel över gränsen och hemkörning från systembolaget.

Vi bör skapa en funktionell närmiljö åt våra barn så att de växer upp och förstår att man kan festa utan alkohol. Vi bör lära våra barn att inte hantera känslor,stress och motgångar med Alkohol. "



Måste varit den vettigaste raderna våran ort tidning skrivit på...............länge.

Nå, vad säger ni? håller ni med?inte?.

Man ska vara jävligt försiktig med vad man säger till barn då man knäpper en öl, " för att slappna av" lr för att hantera någon typ av känslor. Detta har jag tjatat om massvis med gånger, men det är så mkt konsekvenser och skit som hänger på dessa känslor som barn inte får lära sig hantera, redan som barn fick man inte "gråta" lr visa ilska osv.

Personerna som är krminella hur tror ni deras barndoms sett ut? lr vad dom vart med om?


En bra morgon reflektion.

Det handlar inte om att man kan "hantera alkohol" eller inte.




Jag hade redan från den stund mina barn var små bestämt mig för att inte dricka i deras närhet och det bestämde jag utifrån min egen erfaranhet, och vad jag sett. När barnen pratar om ÖL/VIN (????) eller cigg så försöker jag prata lite kring det. Man ska vara noga med gränsen gällande alkohol och barn  dom ska inte få "lukta" på din öl lr vinglas, inte heller låtsas dricka ur din ölburk osv, osv .

Jag blir förbannad bara jag tänker på vissa saker ....näe, usch!.



Nepp, nu måste jag ringa vetrinären igen börjar bli trött på att gå dit en gång i månaden och ringa dessto mer. Varje gång vi stänger dörren dit har jag sagt "men nu ska de väl inte kunna bli nå mer" och så dykter nästa grej upp.  Har knappt sovit ngt inatt, legat vaken och lyssnat på åskan. Haft on i ryggen, och en hund som bökat runt.


För första gången på år så känner jag av min pollen allergi ordentligt, kliar i ögonen och hemsk rinnsnuva. Så om jag går med röda ögon är det inte brajja jag rökt, utan pollen som attackerat mig :)


Nej, vi hörs!





Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gäsbok


Skapa flashcards