Direktlänk till inlägg 19 november 2016

Läsvärd artikel för separerade med barn.

Av jennahs - 19 november 2016 08:37

Har jag delat den här tidigare? isf tåls det att läsas igen!!! .



Till alla egoistiska, separerade föräldrar!!!



De jag riktar mig till här är just dessa barnfamiljer som har all möjlighet i världen att göra det bästa för sina barn men ändå väljer att fokusera på att få andra att må dåligt. Även fast ni inte är ett par längre så kommer ni alltid att vara föräldrar tillsammans, skriverförskolläraren Roger Nilsson.


Ni vet säkert vilka ni är. Ni som levt tillsammans som en familj en gång tiden. Älskat varandra, respekterat varandra och uppfostrat era barn tillsammans.

Sedan tar det slut.

Det finns miljoner anledningar till att ett förhållande kan ta slut. Jag tänker inte räkna upp dem här men ni vet själva. Livet ger och livet tar. Så är det och så kommer det alltid att vara. Brustna hjärtan eller förlorad stolthet gör ont och det tar sin tid att komma på fötter med sig själv igen.

Misslyckanden i livet är aldrig roligt men de finns där likförbannat. Vissa hanterar dem bättre än andra. Vissa tycker synd om sig själva och agerar offer medan andra tar tillfället i akt och spyr galla och andra otrevligheter över den som man en gång i tiden valt att dela sitt liv med.

De sistnämnda är de som jag kallar för egoistiska separerade föräldrar. Dessa egoister till människor som på något sätt fått för sig att de kan behandla någon hur illa som helst bara för att stoltheten tagit skada eller för att livet tillsammans med sin partner inte blev vad man hoppades på.


Frågor till er egoistiska separerade föräldrar:

Hur tänker ni och förstår ni hur illa barnen far av ert barnsliga idiotsätt att hantera konflikter?

Jag har jobbat inom skola och förskola i över tio år nu och jag har suttit och tröstat barn vars föräldrar slängt igen dörren på varandra precis innan de ger sig av för att lämna av det käraste de har.

Jag tror inte att någon av er föräldrar på fullaste allvar inte förstår att barnen pratar om precis allt som händer i hemmet med oss förskolepersonal. Era barn bearbetar morgonens trauma på förskolan medan ni går till jobbet och är nöjda över att ni fick sista ordet mot er före detta partner.

Jag vet att det finns de av er som aktivt lägger ner tid på att få den andra föräldern att må dåligt. De som aktivt motarbetar lösningar som, trots allt är bättre för barnen, förkastas just för att den andra föräldern inte ska få rätt. Ni hör ju hur idiotiskt detta låter va? Ni vet vilka ni är.


Ni som sysslar med sådant där kommer naturligtvis aldrig att erkänna det för er själva utan ni har ju ursäkter och anledningar till att fortsätta motarbeta varandra. Och därav låta era barn hamna i kläm. Bara för att just du måste ha sista ordet.

En sak är säker. Du kan vara hur framgångsrik som helst. Du kan ha en ny familj där ni, precis som din förra, älskar och respekterar varandra.

Du kan vara hur omtyckt som helst av vänner och kolleger men när dina barn växer upp, och inser vilka små barnungar till föräldrar de har. Då är du inte värd ett skit.

Och min respekt kommer ni aldrig att få, ni egoistiska separerade föräldrar.

Det finns alltid förmildrande omständigheter, det är jag så klart medveten om men jag är ganska säker på att ni vet själva vad dessa omständigheter är. De jag riktar mig till här är just dessa barnfamiljer som har all möjlighet i världen att göra det bästa för sina barn men ändå väljer att fokusera på att få andra att må dåligt. Ni vet vilka ni är.

Även fast ni inte är ett par längre så kommer ni alltid att vara föräldrar tillsammans. Glöm aldrig det!

 

Jag har själv växt upp med föräldrar som inte har pratat med varandra på 20 år. Det har så klart påverkat mig stort och det har absolut påverkat min syn på förhållanden.

Jag har varit väldigt rädd i att gå in i något seriöst eftersom jag varit livrädd för att det ska sluta som mina föräldrars. Mina föräldrar trodde säkert att de gjorde det bästa av situationen just då men 20 år senare så har ingenting förändrats.

När jag och min dotters mamma bestämde oss för att det var dags att separera var det som en sten lossnade från bröstet. Vi var helt enkelt inte rätta för varandra och det insåg vi.

Ingen rolig sak att inse men ack så sann för det. Stoltheten fick sig så klart en törn och att behöva gå igenom ett av mina största misslyckanden i livet var väldigt tufft. Och som en normalt funtad människa så insåg jag så klart att min dotters mamma gick igenom samma sak och att skylla allt på henne kom aldrig på fråga. Det behöver inte alltid vara någons fel att saker inte går som planerat. Ibland funkar det helt enkelt bara inte.

Vi hjälptes åt med allt. Vi letade lägenheter till varandra och ställde upp när det väl behövdes. Vi kom gemensamt fram till vad som vore bäst för hela familjen och för att underlätta så mycket som möjligt för vår dotter som skulle fylla två.

Nu menar jag inte att alla behöver gå den vägen vi gick men att fortsätta respektera varandra och ta en gruppkram vid överlämning borde inte vara för mycket begärt, eller?



Källa.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jennahs - 9 december 2019 07:07

... lyssnade på en podd där serien "EXIT" nämndes och när vi leta nya serie att se så kollade vi upp den, men asså, jag är helt fast!. Älskar detta. Den här serien är norsk/talande mest (svensk med) handlar om FINANSeliten i norge och inblick i deras...

Av jennahs - 6 december 2019 06:06

Men hey! godmorgon?   Jag pallar inte ens somna om efter att ha vaknat 5.30 av att "D" hysteriskt skrattar i sömnen detta händer nästan varje natt.  Hur kan man inte vakna av att skratta så högt?.   Har googlat runt lite och vad hittar jag ? ...

Av jennahs - 7 oktober 2019 06:59

Godmorgon.   Har sovit hyffsat inatt. Men helgen har vart sådär, jag påverkas lätt utav dåliga besked och ett sådant fick jag senast i fredags tänkte skriva om det nästa gång för jag vill få lite svar. Livet är ibland ole-dole-doff har jag märkt ...

Av jennahs - 7 september 2019 08:20

Godmorgon.   Första natten jag sovit någlunda och inte 3-4h sammanlagt. Förkylning inne på 3e veckan och med det huvudvärk som inte ens värktabletter kan hjälpa. Jag är helt förstörd kan seriöst inte minnas när jag var så dålig och så länge senas...

Av jennahs - 31 augusti 2019 06:51

Jaha, då blev man förkyld eller de har jag vart en vecka nu fifan har glömt hur jobbigt de verkligen är, det var år sedan jag var såhär tvär förkyld men tack och lov har jag inte haft feber åtminstonde inte hög feber. Verkar som "D" börjar känna av f...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gäsbok


Skapa flashcards