Alla inlägg under maj 2015

Av jennahs - 28 maj 2015 07:34
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 27 maj 2015 10:07
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 16 maj 2015 08:10
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 13 maj 2015 20:14
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 13 maj 2015 17:16

Det här är ett ämne jag pratat om här förut, att man ska visa respet för barnen och inte lägga ut massa bilder!

Jag är SÅ tacksam över att mian bilder på mig inte florerar ute på nätet under hela min uppväxt, vem skulle uppskatta det ..helt ärligt nu? jag som dessutom hade hockeyfrilla en längre tid.

Varför hade jag det? tja, jag klippte av mig håret och morsan ville väl att jag skulle ha lite längre hår som vi flickor har (?)

Fick ialf nack håret kvar.  Tänk om dom bilderna...nä fyfan :) ni fattar.


Lägger ni ut bilder på era barn? jag är mega stolt över mina barn, men också överbeskyddande på det viset. Tänker ingen längre? allt är fritt fram och göra?.



Föräldrar förnedrar barnen på Facebook


Visst är det lätt att skratta åt alla tokiga barnbilder som finns på sociala medier.

Barn snubblar, trillar och gör bort sig, haha. Visst är de för söta.

Men skrattet fastnar i halsen när vi läser hur barnen uppfattar de bilder som föräldrarna lagt ut. Tidningen Kamratposten har frågat barnen och de tycker inte alls att bilderna är särskilt roliga. Snarare pinsamma och jobbiga.

Fula grimaser

Hilda, 11 år, berättar för Kamratposten om när hon besökte sina föräldrars Facebooksidor och hittade en massa uppladdade bilder på sig själv. Fula grimaser, semesterbilder och bilder från när hon var liten.

På en av dem har hon klätt ut sig inför en maskerad.

– Jag står i en jättetöntig pose och gör världens fulaste grimas. Det är många som har gillat och kommenterat den bilden.

Hilda tycker inte om bilden men hennes föräldrar vill inte lyssna. De förstår inte varför hon blir så upprörd. De tycker hon är fin och visst tycker vi alltid att våra barn är de finaste som finns. Men en dag har de vuxit upp och en fjortonåring kanske inte vill att kompisarna ska se nakenfisbilderna eller den pinsamma vurpan i skidspåret.

Be om lov

Föräldrar måste respektera sina barn, det regleras faktiskt i Barnkonventionen som säger att barn har rätt att komma till tals i frågor som rör dem själva. Så snart de är stora nog bör föräldrarna be om lov innan de publicerar bilder på barnen.

Barn är egna människor med rätt till sin privata sfär. Integriteten är minst lika viktig för dem och det måste de vuxna respektera. Ändå visar Kamratpostens läsarundersökning att nästan vart tredje barn har föräldrar som lägger ut bilder utan att fråga om lov. 37 procent av föräldrarna frågar om lov medan tio procent aldrig lägger ut bilder på sina barn.

Det sista är kanske förnuftigast, med tanke på att föräldrarna skänker bort rätten till bilderna så fort de publicerar dem på sociala medier. Den som till exempel lägger ut barnbilder på Facebook riskerar att få se de oskyldiga nakenfisbilderna i helt andra sammanhang.

Skydda barnen

Föräldrars uppgift är att skydda barnen. Vi skulle ju aldrig skicka ut ungarna nakna på torget så varför ska vi göra det på internet?

Hilda i Kamratposten har svårt att förstå hur föräldrar tänker när de delar bilder på sina barn. De brukar ju tjata om att barn inte ska lägga ut bilder på sig själva.

– Hur kan de säga att jag inte får, när de gör samma sak själva?

Det är bra att Barnkonventionen blir lag även i Sverige. Inte för att vi ska förbjuda internet eller jaga föräldrar för att de vill visa upp sina barn, utan för att vi äntligen får en debatt som utgår från barnens lagstadgade intressen.



Källa.

Av jennahs - 12 maj 2015 15:22
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 11 maj 2015 07:22
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 9 maj 2015 08:17

Godmorgon!!.


Jag vaknade tidigt men tänkte försöka somna om (brukar bläddra i mobilen) när jag läser om ett brott i aftonbladet och plötsligt ramlade poletten ner. Shit, vad händer?. Nu förstod jag ialf. Hmmm.


Jag ska strax strecha lite och göra lite övningar lite lätt, har sån fruktansvärd träningsvärk i bena. Jag har inte letat så så mkt efter andra övningar som inte ben/rumpa tränas..alltså min rumpa har växt!. Den är stenhård. Haha!.

Ska fixa ett hopprep idag också (grannen kommer bli glad) :).


Igår hade vi besök av "D"s bror, vi kollade på film (eller dom gjorde) jag hade inte den koncentrationen igår alls. Trött var jag också, för se vad vi hittar på idag :) passa på att gå ut i fin vädret ialf!.







Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gäsbok


Skapa flashcards