Alla inlägg under september 2017

Av jennahs - 29 september 2017 15:44
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 23 september 2017 07:38

Asså, ursäkta det urnötta ordet...men de här är ju SJUKT på riktigt och måste spridas vidare. 


Bara läs och ta ställning till vad du vill bidra till för en bättre produkt innehåll, det vi helatiden köper är de som kommer säljas - värt att tänka på.


Kopierat ifrån annfernholm.se


 

Santa Maria – hur man säljer (mestadels) socker och salt för 359 kr/kg

Nyligen fick jag anledning att titta lite närmare på livsmedelsföretaget Santa Marias sortiment – de som förser typ hela Sverige med fredagstacos. Det föranledde ett visst nagelfarande av ingredienslistor och slutade med mejlet nedan, som undertecknad idag har skickat till Santa Maria. 

 

Hej Santa Maria! Sedan en tid tillbaka har jag följt er verksamhet och nu mejlar jag för att uttrycka min beundran för ert sinne för affärer. Det började egentligen med att jag skulle köpa en rub i affären och föll för den här:


 


Bara ordet chipotle får mig på gott humör, men som vanligt (en förvärvad yrkesskada) kunde jag inte låta bli att granska ingredienserna:

 

 

Och näringsdeklarationen:

 




Alltså? Enligt mig bör nog en rub främst bestå av kryddor. Min första tanke var ganska syrlig, det ska erkännas. Men så föll min blick på kilopriset:

 

Det är smått genialt. Ni gör en kryddblandning där en tredjedel utgörs av socker, som har ett världsmarknadspris på typ tre kronor, och blandar det med salt (som jag gissar är ännu billigare), lite citronskal och kryddor och så blir det en produkt där socker och salt säljs för mer än HUNDRA gånger pengarna.

En vinstmaskin

Jag hoppas att ni inte uppfattar mig som påträngande eller så, men redan i affären var jag tvungen att kika in på allabolag.se för att kolla er årsrapport. Rackarns vad kosing ni gör – år efter år! 217 miljoner i vinst och en vinstmarginal på 13,16 procent förra året. Ekonomi är inte min starka sida – men visst är ni väl nöjda med det? Ni klår Nordic Sugars vinstmarginal på 8,87 procent med råge. Arla och Dafgårds är superakterseglade med sina 4,8 respektive 6,03 procent.

Er lönsamhet väckte en viss nyfikenhet. Hur får man egentligen ett så livskraftigt bolag i den tuffa livsmedelsbranschen?

Kemi istället för råvaror

I ert fall måste det ha handlat om att anställa kemister istället för kockar. Ta er guacamoledipp. I butik håller Tóp och ni ungefär samma kilopris, men de har 95 procent avokado i sin guacamole medan ni har lyckats få ner mängderna till 1,5 procent. Det är bara att bocka och buga: självklart är det bättre business att sälja en röra färgad med klorofyll (e141), som mestadels utgörs av vatten och som fått sin konsistens med hjälp av stärkelse och förtjockningsmedel, än att kränga en riktig avokadoröra (som dessutom måste kylas). Folk är så gnälliga när det gäller e-nummer – klorofyll är ju helt naturligt.

4 procent ost istället för 62 procent

Sammansättningen av Cheddar Cheese-dippen måste ni också känna er nöjda med. Återigen lyckas ni hålla samma pris som konkurrenterna, men utan att slösa pengar på dyra råvaror. Era huvudingredienser: skummjölk, vatten, solrosolja, modifierad stärkelse (tapioka), cheddarost (4%), salt…

Texas Longhorns huvudingredienservatten, ost (cheddarost (48%), ost (14%), vatten, smörmjölkprotein…

En långnäsa åt långhornen, som har 15 gånger mer ost i sin dipp. LOSERS!


Såser baserade på vatten och socker

Kilopriset på vissa av er såser är också imponerande. Jag uppfattar typ Pad Thai-såsen (124 kr/liter i butik), Sweet Chili (52 kr/l) och American BBQ (96 kr/l) som ett slags produktutveckling av ketchup (25 kr/l). Era såser kostar en rundlig slant mer än ketchup, men istället för dyr tomatpuré baserar ni såserna på vatten och socker, eller socker och vatten. Lite variation är det i alla fall!

Druvsocker – tacokryddans egentliga huvudingrediens

Sedan har ni ju varit grymt kluriga när det gäller redovisningen av ingredienserna i er storsäljare tacokryddan (355 kr/kg):

 

Först undrade jag lite varför ni hade slagit ihop chilipeppar, spiskummin och vitlök till gruppen ”kryddor”. Men så klart: det är för att druvsocker inte ska hamna först i listan. Hade ni redovisat kryddorna var och en för sig (som ni ju ändå gör inom parentes) hade alla kryddor hamnat efter druvsocker. Då blir listan:

Druvsocker, lök (19%), chilipeppar (11%), spiskummin (10%), vitlök (6%), salt, oregano (4%), jästextrakt, potatisstärkelse, potatisfiber, klumpförebyggande medel (e551), kryddextrakt (paprika).

 

Klart att kryddblandningen säljer bättre om ni lyckas dölja att den främst är baserad på socker. Ett tips: oregano är också en krydda, som ni kan lägga i parentesen (före druvsocker).

Är ledsen om detta blev långrandigt. Innan jag avslutar vill jag bara säga att jag saknar en del i ert Tex Mex-sortiment: själva köttfärsen. Kan man inte tillverka den också av vatten, socker och modifierad stärkelse?

Vänliga hälsningar,

Ann Fernholm

Ps. Jag köpte till slut en annan rub som gav mer kryddor per krona." 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tack för info!

 

/aldrig mer santa maria

 






Av jennahs - 18 september 2017 18:06
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 13 september 2017 17:46

OKej, vi åkte till grann kommunen för veterinärs koll i tisdags och de var hemskt allting. Själva klinikene var osterilt och ohygieniskt. Butiken man kom in i först var trång, en dörr stod öppen för all beskådan där en hund ligger ned drogad och får tandrensning, känns ju varken schysst lr fresch. 

Aldrig mer dit igen efter detta.



Undersöningen, ja hon hann klämma ett par sekunder för att sen "känna" efter patella (knäskål) och den satt hårt men hon tar i med en sån kraft att den åker ur led, Love skriker högt och pissar ner sig för han får så ont och blir så rädd.

Om man känner att ett knä sitter hårt varför ens dra de ur led?? fattar inte.

Patella brukar sitta löst oftast och skjutas in/ut av sig själv nästan om man "trycker". Visst de finns olika grader utav det men de där måste jag fråga om mer i Falun känner jag.


LOVE har vilket fall ont där  sen om han fått patella lr om det åkte tillfälligt ur led när han skadat sig, lr kanske ngt annat i knät som skadats vet vi inte.

Fick en tid till Djursjukhuset i Falun om 2 veckor där ska Love träffa ortoped.

Smärtstillande fick han - metacam och det känns svin jobbigt att han fått just det med tanke på att de är rena lotteriet, han kan bli helt pajj utav den lr så fungerar det bra. Antingen eller, så jag är på helspänn.



Veterinärs besöket på 5min kostade 775:- och medicinen kostade mig 127:-, stor utredning i falun kostar 2.500 sen om man behöver operation kostar väl det nästan 20 lax. Minst.

Plus att han har ett till problem med anfallen där han kippar efter luft så kanske de behövs justeras tror de kosta 16.000 om det nu är mjuka gommen.

kostsam hund men vad gör man? 


Min sömn har vart nästintill obefintlig dom här 3 dagarna MINST, vaknar direkt love släpper en smygfis, när han går ner från soffan, dricker vatten. Så är man sjuk och haft huvudvärk 3 dagar i streck. Varje gång jag lyckats somna på eftermiddagen vid 16 snåret står en person och plingar på dörren och tjatar på mig, två dagar i rad exakt samma sak. Jag somnar - hon plingar på och knackar, babblar med sig själv utanför dörren och ringer.

JAG ORKAR INTE.

 

Sen jag då, som har så svårt att släppa dessa tankar och försöka tänka på annat och leva som vanligt men jag kan inte låta bli och tänka på allt som väntar, alla problemen, sen barnen som är i utlandet känns inte helt tryggt heller. 

PMS har jag också. 


Allt på en gång ba kör på!!!... 



men annars så......... - är det skit.

Gillar inte alls hösten detta året? när jag börjar tänka på hösten börjar jag tänka på att det snart är jul, och då tänker jag på alla julgardiner som ska upp, alla pengar som går åt. Nyår? vafan gör man ens på nyår? jag inbillar mig att jag sover vid tolvslaget, men vem försöker jag lura? jag vaknar av smällarna förstås och bara väntar ut att miljön ska daskas ner med krut och skit på backen och  att folk ska festa vidare med sina billiga champange!.


Fan vad positiv jag är? varför skriver jag ens om den här skiten?

jag kom på att alla mina ytterplagg är blå, vårjackan, höstjackan och vinterjackan..så jag går som ett ständigt blåbär året om, jag måste hitta ny vinterjacka först. Vad är varmast? vill ha en stor fet varm jacka, ser gärna ut som ett sumo, jag är förbi den ytliga biten, jag kan köpa mig en lila tantjacka. Tänk dom gångerna man var ung och vägrade jacka och bara stod i sin fruit after loom hoodie, minns ni dom? haha.Feta


Förresten, påtal om blåbär köpte jag en halv hink igår och rensa skiten sen kväll och det ångrade jag bittert. Tur att min impulsiva inte är att dra en lina tjack utan de är att handla en hink blåbär. 

Det är tur man har lite självdistans emellan åt ellerhur?  



Det är såhär min hjärna fungerar just nu, kommer in på en sak och sen en annan sak..som ett långt evigt rimmande som aldrig tar slut.


The end.

Ps, jag mår bra.


  






Av jennahs - 11 september 2017 13:20
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 3 september 2017 15:23
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gäsbok


Skapa flashcards