Alla inlägg under oktober 2016

Av jennahs - 25 oktober 2016 15:54
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 24 oktober 2016 14:44
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 23 oktober 2016 11:00
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 18 oktober 2016 13:28
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 12 oktober 2016 13:15

Tänkte passa på att tipsa om en blogg - levagiftfritt.se där hittar du mkt enkel läsning och där för du förståelse för allt de här jag är nybörjare på. In och läs!:)

Har själv nyss börjat läsa lite jag följer personens insta konto som jag snappar upp bättre i en bläddra i en blogg.

Irnoiska var när jag såg en blid på just det sköljmedel jag ÄLSKADE (comfort jordgubb) och läser hennes text och börjar nästa grina.. "va? äre sant? sluta? det är det, okej, häller ut i miljön" (grinar lite mer). Typ känsla.


Kortare text.


"Sköljmedel är designat flr att stanna kvar i plaggen och de mjukgörande ämerna förstör plagget elasticiet. Parfymen i sköljmedlet är en blandning av väldigt många och väldigt starka kemikalier som man andas in hela tiden i och med att den syntetiska lukten aldrig släpper från plagget tillsätts vanligtvis ftalater, ett hormonstörande ämne som bör hållas långt borta från barn som ör extra känsliga för horomnstörande ämnen på grund av att de ständigt utvecklas. Visste ni att sköljmedel är en av det starkaste hushållskemikalierna vi har i hemmen? i miljöbalken står de bland annat  att miljöfarliga ömnen sim hölls ut i naturen ska betalas av den som orsakat skadan tills det att skadan är avhjälpt. "




Ftalater är en grupp ämnen som kan användas för att göra plaster och gummi mjuka och smidiga. De kan finnas i många olika sorters mjuka plast- och gummiprodukter, till exempel gymbollar, träningsmattor, badkarsmattor, trädgårdsslangar, konstläder, plastgolv, elsladdar och plasttryck på kläder. Det kan också finnas ftalater i färg och lim.

Ämnena kan läcka ut ur materialen och tas upp av kroppen. Några ftalater kan vi få i oss genom direktkontakt och en del indirekt exempelvis genom maten. Ftalater har påträffats i analyser av blod, bröstmjölk och urin.

Alla ftalater är inte skadliga, men vissa ftalater kan påverka testiklarna och göra det svårare att få barn och är dessutom misstänkt hormonstörande.

Europeisk industri har till stor del ersatt de skadliga ftalaterna som är begränsade eller förbjudna, med andra mjukgörande ämnen. Det innebär att äldre mjuka plastprodukter samt sådana som är tillverkade utanför EU kan innehålla ftalater som idag är reglerade inom EU.

Några ftalater misstänks vara så skadliga att de är förbjudna i alla leksaker och barnavårdsartiklar och en del är förbjudna i sådana leksaker och barnavårdsartiklar som kan stoppas i munnen.

Exempel på reglerade ftalater är DEHP, DBP, BBP, DINP, DIDP och DNOP.

Fråga i butiken om varan innehåller ftalater, så att du kan göra ett medvetet val.

Av jennahs - 12 oktober 2016 12:17
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av jennahs - 12 oktober 2016 12:05

Intressant artikel som en delat som jobbar på just förskola, tänkte dela med mig utav den, säger väl allt?




40 timmars förskola – för vems skull?

Usch, jag sa en sak härom morgonen, i egenskap av arg mor till tre bråkiga barn slank det ur mig och jag skäms så rysligt bara jag tänker på det.
Jag tänker inte citera mig själv men låt mig säga som så: det var inte vackert.

Eller jo, förresten, låt mig för all del citera.

”Om ni fortsätter bråka så här mycket så orkar jag inte med er. Då får det bli längre dagar på fritis och förskola.”

Sekunden senare stod jag där i hallen och öste pussar och kramar och rabblade en miljon förlåt, i en fåfäng förhoppning om att ett litet ord – i kubik – skulle fungera som världens mest effektiva radergummi och för evigt sudda ut mitt verbala misstag.

Men någonstans där, slog det mig sedan, snuddade jag vid kärnan i debatten som blossat upp sedan Stockholms stad aviserat att barn till föräldralediga ska få gå obegränsat antal timmar på förskola – en satsning som finansborgarrådet hoppas att fler kommuner ska ta efter.

För det som sägs handla om att ”förskoleåren är viktiga för barnens pedagogiska utveckling, sociala utveckling och kunskapsutveckling”, är väl i grunden ingenting annat än en ogenerad flört med dagens självcentrerade medelklassföräldrar? Som lever i illusionen om att ett föräldraskap inte ska kosta mer än blöjor och svindyra svensktillverkade sandaler i ekologiskt skinn.


”Det är som att föräldrar i dag vill att allt ska vara enkelt och härligt hela tiden. Man vill inte ta sig igenom allt det jobbiga tillsammans, det som faktiskt gör att man blir en familj”, sa en klok vän tillika förskollärare när vi diskuterade ämnet.

Som mamma till tre har jag varit med om lika många, men vitt skilda, föräldraledigheter.

Medan den första bestod av behagliga barnvagnspromenader med andra mammor och sköna tupplurar i soffan medan bebisen sov, handlade den andra snarare om tröttsam konflikthantering med trotsigt storasyskon och urtråkigt lekparkshäng medan bebisen (förhoppningsvis) sov. Och den tredje… behöver jag ens beskriva den?


Jag är den första att räcka upp handen och ärligt erkänna att de femton allmänt lagstadgade timmar som syskon får vara i förskolan, är som balsam för en trött föräldrasjäl.

Och man kan förstås diskutera vem som bestämmer vad som är lagom och vad som är för mycket? Varför femton timmar och inte noll? Och varför inte fyrtio?

Ja, visst. Absolut. Ta för er av allt som går. Skjutsa iväg barnen på ”obegränsad tid” och åk hem och sätt på en kanna kaffe.

Fast säg åtminstone som det är: att ni gör det för att ni inte orkar med dem.

Eller ännu hellre: bit ihop och gilla läget och acceptera att det inte går att få barn utan att också bli förälder. "



Okej, vad är era tankar efter att ha läst den här? vad tycker ni om obegränsad tid på förskola?

jag tycker de är sorgligt, faktiskt. Finns alltid undantag.

Som jag minns det använde jag mina 15 timmar för min äldsta son men klagade aldrig över att vilja ha fler timmar, blev snarare tvärtom mer sällan.

Då hade jag ingen som kom hem från jobbet för att avlasta, lr städa och göra mina sysslor emellan åt ;)

Som en "trött förälder" ska man ha många frikort men gudnåde dig om du har psykiskt dåligt mående, smärtsjukdomar lr annat osynligt. Oj vilket skitsnack det blir då är man sämst.





Av jennahs - 5 oktober 2016 09:50
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gäsbok


Skapa flashcards