Direktlänk till inlägg 5 november 2012

Paracetamol.

Av jennahs - 5 november 2012 08:06

Paracetamol är något som kommer och går i nyheterna (hur farligt de är)

och även om det inte är många som dör per år, så KAN man dö av det, eller ialf bli förgiftad.

 

Nu har visseligen den här tjejen tryckt i sig 80st pga tvångstankar,

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15722627.ab

 


2011: 10 döda


 140 milligram paracetamol per kilo kroppsvikt kan ge leverskador.


 För vuxna räcker 15 tabletter ā 500 milligram paracetamol, som är standard för Alvedon, för att få leverskada.


 30 tabletter är en potentiellt dödlig dos.


 För en ettåring räcker tre tabletter för att ge leverskada, och fyra kan vara dödligt.


 Aftonbladets enkät visar att de flesta som vårdas för paracetamolförgiftning har tagit läkemedel i skadesyfte. Men enligt svaren inser inte de flesta som tar paracetamol som ett rop på hjälp hur farligt det är, eller hur utdraget och obehagligt det är att dö av akut leversvikt.


 2011 beräknas tio personer ha dött av paracetamol.

 

 

 

Vad är alvedon och alvedon forte?


Alvedon och Alvedon forte är läkemedel som lindrar smärta och sänker feber. Medicinen används vid olika typer av smärta som till exempel huvudvärk, tandvärk, mensvärk, muskelvärk och reumatiska smärtor. Den kan också användas vid feber i samband med infektion, till exempel förkylning. Feber är ett av kroppens sätt att bekämpa infektioner och därför behöver man inte alltid ta medicinen om man bara har lätt eller måttlig feber.


Det verksamma ämnet är paracetamol. Alvedon forte innehåller dubbelt så mycket paracetamol som Alvedon tabletter och brustabletter i styrkan 500 milligram.

 

 

Här finns mer info om Alvedon.

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Alvedon-och-Alvedon-forte/?ar=True


 

 

 



Fråga om läkemedel


Till Läkemedelsupplysningen kan du ringa och ställa frågor om dina mediciner – hur de fungerar, hur de ska användas och förvaras. Du kan även diskutera frågor som rör risker och biverkningar eller andra frågor kring användning av läkemedel.

Läkemedelsupplysningen har öppet helgfria vardagar mellan klockan 08.00 och 20.00.

Telefonnummer 0771-46 70 10

 

 

 

 

(Jag väljer alltid Ipren, som inte innehåller paracetamol.)

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jennahs - 9 december 2019 07:07

... lyssnade på en podd där serien "EXIT" nämndes och när vi leta nya serie att se så kollade vi upp den, men asså, jag är helt fast!. Älskar detta. Den här serien är norsk/talande mest (svensk med) handlar om FINANSeliten i norge och inblick i deras...

Av jennahs - 6 december 2019 06:06

Men hey! godmorgon?   Jag pallar inte ens somna om efter att ha vaknat 5.30 av att "D" hysteriskt skrattar i sömnen detta händer nästan varje natt.  Hur kan man inte vakna av att skratta så högt?.   Har googlat runt lite och vad hittar jag ? ...

Av jennahs - 7 oktober 2019 06:59

Godmorgon.   Har sovit hyffsat inatt. Men helgen har vart sådär, jag påverkas lätt utav dåliga besked och ett sådant fick jag senast i fredags tänkte skriva om det nästa gång för jag vill få lite svar. Livet är ibland ole-dole-doff har jag märkt ...

Av jennahs - 7 september 2019 08:20

Godmorgon.   Första natten jag sovit någlunda och inte 3-4h sammanlagt. Förkylning inne på 3e veckan och med det huvudvärk som inte ens värktabletter kan hjälpa. Jag är helt förstörd kan seriöst inte minnas när jag var så dålig och så länge senas...

Av jennahs - 31 augusti 2019 06:51

Jaha, då blev man förkyld eller de har jag vart en vecka nu fifan har glömt hur jobbigt de verkligen är, det var år sedan jag var såhär tvär förkyld men tack och lov har jag inte haft feber åtminstonde inte hög feber. Verkar som "D" börjar känna av f...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gäsbok


Ovido - Quiz & Flashcards