Alla inlägg den 18 december 2012

Av jennahs - 18 december 2012 12:09

Macskal.se






 

     

     


     







Ämen sluta!, den här luren nedanför .. den var väl ball????  


     

299:- (finns fler färger)

Trött på att tala i mobilen och saknar den gamla klassiska telefonluren?

Då är denna retrotelefon någonting för dig. Fungerar som alla headset med den skillnaden att du tar upp luren och svarar med hjälp av svarsknappen på retrotelefonen. Du behöver således inte ta upp din mobil för att svara utan kan använda dig endast av telefonluren. Passar alla mobiler som har 3,5mm utgång, vilket är så gott som alla mobiler på marknaden.

 

 

Av jennahs - 18 december 2012 08:46

Hey glada!.


Jag flög upp i sängen 6.40, drömde sån vidrig mardröm och de kändes menlöst att sova 20min till innan klocka börjar tjuta.


Efter den dagliga julkalendern så kollade jag för omväxlingens skull på nyhetsmorgon på Ettan.

Dom pratade om GRANAR, vad som är bra och veta, vad man ska göra med en gran som ska in i huset ...

tydligen är de något man "ska" göra dagen innan jul,  ta in granen och klä den alltså. Men eftersom min slängs ut redan innan nyår så vore de trist.


jag tänkte däremot på en annan sak, jag vet att man kan skilja granar/tallar genom grenarna och färg.

men de är ändå svårt, så jag tror jag varje år plockat in allt annat än gran   

Tror inte jag gör om det nästa år, den här gången svullnade jag upp ovanför ögonbrynet fick åka till sjukan och fick nästan diagnos  bältros pga det jag släpade hem,( jag fick en allergisk reaktion)

Så de var bara och slänga ut allt när jag kom hem ;) 




En annan viktig sak, jag vill ni ska göra. Ta  ställning till en VITJUL för våra barnskull, nu har jag inte barnen på julafton men jag kommer ialf vara nykter och det är en självklarhet för mig.


Ta ställning ni också på vitjul.se 



Det finns massor med berättelser från barn som skrivit om deras hemska julafton med alkohol i bilden.

Här kommer en berättelse av många !.

Jul i en familj med normala alkoholvanor

Under min barndom serverades ingen alkohol på julafton.

Jag blev i vuxen ålder väldigt illa berörd när jag insåg att det kan se annorlunda ut i vanliga välmående familjer. Jag visste att det i alkoholisters hem dracks på julafton och att barn mådde dåligt men jag trodde att alla som inte var alkoholister inte drack på julafton.

Men min världsbild ändrades. Det var första gången jag firade jul med min dåvarande sambo och hans familj med systrar och bröder och mor och farföräldrar och syskonbarn. Redan vid ankomst till hemmet där det skulle firas hade en och annan förfestat lite och skrattade lite högre än vanligt. Till maten serverades snaps, starköl och vin. Till kaffet vid julklappsutdelningen serverades likör. När tomten lämnat huset och klapparna var öppnade och lugnet borde infinna sig och barnen borde få leka med sina julklappar i lugn och ro då övergick julstämningen plötsligt till partystämning.

Barnen var vakna och följde med oroliga blickar vad släktingarna gjorde. De vuxna blandade drinkar som sveptes i rasande fart och julmusiken byttes till dansmusik. Barnen satte sig i hallen och lekte och de vuxna firade jul i vardagsrummet och varje år var det någon som ramlade, missade soffan och satte sig på golvet, skrattade med hög skrämmande stämma.

Varje år skulle någon överförfriskad släkting krama barnen och fråga om inte julen var mysig här och barnen drog sig skrämda undan.Varje år kom barnen och kikade in och frågade vad som hänt med oroad blick när någon ramlat eller snubblat.Varje år satte jag mig och lekte med barnen när festen drog i gång.

Vissa av släktingarna var nyktra och andra lite mittemellan och andra så fulla att de hade minnesluckor dagen efter. Ibland blev det bråk och ibland blev det tårar. Men för de flesta av dem var det en normal jul och inget de ville vara utan. De vuxna alltså. Barnen önskade sig något helt annat. De jularna jag firade med denna familj var de värsta jularna jag sett och jag tänkte för mig själv att jag har haft sån tur som aldrig behövt uppleva julen på detta sätt.

För mig är julen barnens högtid och barn tycker onyktra människor är läskiga när de blir annorlunda, skrattar högre än vanligt, vill kramas och pratar annorlunda. Varför ska man utsätta dem för det? Även i familjer där de vuxna tycker att de kan hantera alkohol är den skrämmande för barn. Barn hör direkt när rösten förändras och ser på rörelsemönster att något inte stämmer – låt dem slippa det på julafton!.





Även om DU inte tycker att du är full, eller konstig så känner barnen din sprit lukt, ser hur du förändras och vem vill ha en förändrad mamma/pappa att oroa sig över på den viktigaste dagen man räknat ner till och längtat så mkt efter?

 

 

 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gäsbok


Ovido - Quiz & Flashcards